Generációk

Mustang generációk

Már több mint öt évtizede koptatja az utakat a Ford Mustang, az amerikai autóipari legenda. Sokak szemében a Mustang azért készült, hogy képviselje Amerika teljesítőképességét. Mások szemében a Mustang idézi fel a fiatalkor emlékeit, a péntek éjszakai autózást, és az izgalmakat a végtelen utakon. Semmi kétség, a Mustangért világszerte rajonganak azóta is. Szóval hogyan kezdődött mindez?
A Mustang története hatvanas évek elején kezdődött, mikor a Fordnál világossá vált, hogy a piacon senki sem kínál igazán olcsó, fiatalos autót. Anthony Lee Iacocca ötlete bevált, és Donald Frey felügyelete alatt zajló mindössze másfél évnyi fejlesztés után 1964-ben útnak indították a kocsit, orrán a vágtató paripát jelképező emblémával.

Lee Iacocca és Donald Frey

A két tervező Lee Iacocca és Donald Frey.

Az autó sikere több tényezőnek volt köszönhető. Nemcsak a formaterv és az időzítés, hanem a meglehetősen olcsó ár is közrejátszott a Ford „póniautójának” népszerűségében. De talán a legnagyobb dobás mégis az volt, hogy a leendő vásárlók addig sosem látott mértékben alakíthatták saját ízlésük szerint az autót. Nemcsak több karosszériaváltozat, hanem számtalan fényezés illetve díszcsíkok, fényszórók, kerekek, műszerfalak, ülések, futóművek, sebváltók és differenciálművek, no és persze motorvariánsok álltak rendelkezésre, így tényleg mindenki sajátjának érezhette autóját. Ennek köszönhetően az eladási statisztikák is felülmúlták az elvárásokat. 1965-ben, az első teljes gyártási évben 550 ezernél, ’66-ban pedig 600 ezernél is több Mustang került a vásárlók kezébe, a Chrysler illetve General Motors vezetősége pedig minden bizonnyal megőszült ez idő alatt.

forrás: Végh Zoltán és autopro.hu